بهروز نیکان
چهارشنبه 26 شهریور 1404
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 2 دقیقه
بهروز نیکان
چهارشنبه 26 شهریور 1404
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 2 دقیقه

این موضوع کاملا برای ما قابل درک میباشد که شما رانندگان یا تعمیرکاران قصد طراحی یک موتور دیزلی احتراقی را ندارید ولی اگر همچین هدفی را دنبال می کنید این مقاله میتواند در حدی کمتر از مقدماتی به شما کمک کند اما این مقاله میتواند به شما به صورت تقریبا حرفه ای تر نشان دهد که یک سیستم خنک کننده ایده آل تا چه مقدار می تواند در عملکرد خودرو تاثیر گزار باشد.
موتور ماشین قلب خودرو می باشد و وظیفه آن تبدیل انرژی گرمایی به انرژی مکانیکی است.
بدین شکل که با ورود سوخت به محفظه احتراق، جرقه ای زده می شود و انفجاری را ایجاد می کند.این انفجار انرژی ای را تولید می کند که پیستون را به حرکت در می آورد.این فرایند در تمامی سیلندر های موتور اتفاق می افتد و همه این مراحل در کسری از ثانیه طی می شود.
این احراق های پیاپی دمای داخل موتور را به مرور بالا می برد.مقدار زیادی از خنک کاری اجزای داخلی موتور توسط روغن موتور انجام می شود.اما علاوه بر اجزای داخلی موتور بدنه و بلوک سیلندر هم احتیاج به کاهش دما دارد و این وظیفه بر عهده سیستم خنک کاری خودرو می باشد.
مایع خنک کننده در اکثر خودروهای موجود در ایران آب می باشد.آب با ورود به حفره های موجود در بدنه موتور که در برخی مقالات انگلیسی زبان به نام ژاکت یاد شده اند و با گردش در آن ها و انتقال آب داغ شده به رادیاتور جهت خنک شدن باعث کاهش دما موتور می شوند.خنک شدن بدنه موتور در کاهش دمای روغن موتور تاثیرگزار است که علاوه بر کاهش دمای موتور باعث می شود روغن هم دانسیته و هم خاصیت خنک کنندگی خود را از دست ندهد.
اگر از آب نامناسب و دارای ناخالصی زیاد استفاده شود، املاح آب در حفره ها و مسیر های جریان آب رسوب کرده و سرعت جریان را کاهش می دهد.کاهش سرعت آب جلوی توازن در خنک کاری را می گیرد که مشکلاتی چون افزایش مصرف سوخت، توان ناکافی و احتراق آنریتمیک را به همراه دارد.
با ما همراه باشید تا در مجلات آینده که برگرفته از مقالات و پژوهش ها معتبر جهان می باشد بتوانیم با وظایف و عمکرد اجزای مختلف از سیستم های خودرو را بررسی کنیم.